Min tid på Kragelundskolen
Min tid på Kragelundskolen begyndte i børnehaveklassen 0.B, hvor vi begyndte at lære noget, dog ikke nok ifølge mig, jeg tørstede efter at komme "rigtigt i skole" i 1. klasse og "lære noget hele tiden", som jeg forestillede mig, det ville være. Jeg syntes bedre om at gå i børnehaveklasse end i børnehaven inde i Aarhus midtby, jeg syntes, at eleverne i Højbjerg var mere venlige, "velopdragne", end de havde været i min børnehave, f.eks. blev jeg ikke rigtig mobbet, hvilket jeg var blevet meget i børnehaven, blandt andet meget med, at jeg "ikke havde nogen far". Nu havde jeg jo så også noget, der mindede om det, en bonusfar eller før det papfar og før det, som man kaldte det dengang, en "stedfar".
Da jeg så endelig begyndte i 1. klasse, viste det sig hurtigt, at jeg var den dygtigste elev i min klasse, det blev jeg udnævnt til at være af lærerne og opfattet som af eleverne. Gennem hele min skoletid var jeg myreflittig, og jeg jeg fik en god eksamen. Jeg er især glad for, at jeg fik 13 i skriftlig dansk, der var ikke nogen disciplin, jeg hellere ville have et 13-tal i, end netop dansk stil!
Som en, der var ramt af autismespektrum-forstyrrelse burde jeg jo slet ikke have gået på Kragelundskolen, men på en specialskole. Men dengang blev der ikke talt om autismespektrumforstyrrelser. eller bipolar affektiv sindslidelse hos børn (man begyndte først i 1980'erne og mere endnu i 1990'erne at indse, at man kunne stille diagnosen bipolar affektiv sindslidelse for børn helt ned til 4-5-års alderen (jeg husker mig selv som svært depressiv og lidende af blandingstilstande allerede fra 4-5-årsalderren). Men Kragelundskolen var og er en skole, som der er virkelig meget godt at sige om. Eleverne får høje karakterer, trives godt, har lavt fravær i forhold til f.eks. Holme Skole og Rundhøj Skole, som ligger i nærheden og som jeg følte mig glad for ikke at skulle gå på, fordi der gik for at være flere elever fra dårlige hjem med mobbeadfærd på disse skoler. Disse to skoler scorer markant lavere end Kragelundskolen i Undervisningsministeriets undersøgelser. I min klasse var der syv elever fra, hvad der må betegnes som højere middelklasse eller overklasse. Jeg var glad for, at jeg var dygtigere end eleverne fra disse hjem, nu jeg var barn af en enlig mor, der var bogbinderassistent. Kragelundskolen havde som noget nyt og usædvanligt dengang en fritidsklub med en pædagog ansat, der blev betegnet som en "fritidspædagog", og blev kaldt "Fritids-Per", en rar mand, der altid gik i patchwork. Et lokale, der rummede denne klub, var både åbent i skoletiden og i flere timer om efter skoletid om eftermiddagen. Der var brætspil, billiard, et hjørne med tegneserier og høretelefoner, med tiden en spillekonsol. Jeg brugte denne klub en hel del. Fritids-Per var bekymret, dengang han hørte jeg var tæt på at blive smidt ud, han sagde, at jeg jo altid havde opført mig ordentligt, fandt det underligt, at jeg pludselig var, som jeg var, overspændt og stridbar i forhold til de to lærere, der ville have mig smidt ud. Kragelundskolen var også førende med hensyn til som den første folkeskole i miles omkreds at få et computerlokale, da jeg selv var 12 år gammel, et lokale, som jeg straks begyndte at bruge meget, med nogle sindssygt dyre, meget lidt kraftfulde Piccolo Computere fra aarhusianske Regnecentralen (RC)., Jeg var meget fascineret af computere dengang, det er jeg i ret stort omfang stadig, blandt andet af supercomputere. Min tid på Kragelundskolen må betegnes som værende relativt vellykket på mange måder, blandt andet jo fordi jeg fik en god eksamen, men det var nu et Helvede for mig det meste at tiden. Jeg bor nu meget tæt på Kragelundskolen, og den mest direkte vej at gå, når jeg besøger min mor, går igennem dens "Store Skolegård". Så mindes jeg hyppigt, at jeg godt kunne lide at lære matematik, fysik og kemi og at jeg rigtig godt kunne lide tit at have prøver i disse fag og altid score højt. I gymnasiet gik det helt galt for mig, noget jeg snart vil skrive lidt om.
Kommentarer
Send en kommentar