Studentereksamensbeviser - Henrik Dahl's og mit

Jeg har her lagt to studentereksamensbeviser ud, fra dengang 13-skalaen var gældende, et link til Henrik Dahl's på Twitter og så mit eget som billedfil her på siden. På et tidspunkt var der debat om, at gymasieelever angiveligt stressede for meget over "karakterræset", og nogle, der syntes om sig selv, at de var noget prestigefyldt i samfundet, lagde deres ifølge deres egen og også min mening ikke særlig flotte gamle eksamener ud, angiveligt for at berolige de unge. Den kloge Henrik Dahl lagde så sit flotte eksamensbevis ud som modsvar i debatten. Dahl har givet udtryk for at have været meget flittig i gymnasiet og har lovprist flid som dyd. Jeg har også lagt min egen ret flotte eksamen ud til sammenligning, og jeg er indrømmet stolt af, at jeg har fået højere karakterer i skriftlig og mundtlig dansk end den velformulerede Henrik Dahl. Også selvom kravene utvivlsomt var højere, dengang Dahl tog eksamen i 1978, end da jeg gjorde det i 1993. Og selvom jeg havde gået i gymnasiet i to omgange, og var 23 før jeg endelig fik min eksamen, for jeg havde været svært udiagnosticeret psykisk syg hele tiden.

Her er et link til Henrik Dahl's flotte sproglige studentereksamensbevis:

https://twitter.com/sociologenhd/status/1008583238862950405

Og her mit eget matematiske fra Århus Akademi 1993, med væsentlig lavere snit, men højere karakterer i dansk. Jeg gik op som selvstuderende, fordi jeg pga depression havde haft for meget fravær, så jeg skulle op til eksamen i fuldt pensum i alle fagene:





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Til IQ-test psykotisk og fuld

Biler

Min mor ramt af demens