Uddør håndskriften? Parker Jotter

Jeg har hørt, at man i den finske folkeskole er holdt op med at lære børnene at skrive i hånden. Tænk, at man virkelig mener, at denne indlæring, der træner finmotorikken så godt, ikke bør finde sted, fordi man mener, at der ikke længere er brug for den. Og tænk, hvis andre lande følger trop..!

Jeg synes, at der er tale om et meget alvorligt kulturelt forfald, hvis håndskriften måske engang uddør totalt, det er barbarisk, en frastødende udvikling! I folkeskolen kunne jeg godt lide at have håndskrivning i de små klasser, gjorde mig enormt meget umage og var glad for at få ros. 

Jotter

Jeg brugte i mange år den kendte Parker Jotter model, både som stiftblyant og som kuglepen . Der er tale om et fremragende produkt, Parker Pen Company's mest populære nogensinde, der er solgt i over 750 millioner eksemplarer. Et usnobbet, nydeligt designet, pålideligt produkt i allerhøjeste kvalitet til en overkommelig pris. Jeg tænker, at man selv i forholdsvist økonomisk dårligt stillede lande har råd til at give børn en Jotter som gave. Jeg bruger stadig Jotter til at skrive med, mest når jeg skriver dosmersedler, og jeg har den i flere farver, blandt andet i en smuk og hyggelig lilla. Her fornylig købte jeg den så i gul, fordi jeg synes, at gul er den allerflotteste farve, den findes i:


På Parker's egen hjemmeside om Jotter-modellen er det da også den gule farvevariant, de fremhæver, forståeligt nok. 

https://www.parkerpen.com/jotter-originals-pens.html

Jeg tog mig sammen til at læse hele den lange, grundige artikel om Jotter-modellen fra wikipedia, ved ikke, om jeg direkte vil anbefale folk at læse den, men jeg fandt den noget interessant..

https://en.wikipedia.org/wiki/Jotter

Jotter-modellen stammer helt tilbage fra 1954, og har været produceret næsten uden ændringer siden dengang. Nogle samler på modellen i sjældne farver, der kun er blevet produceret i en begrænset årrække, og er villig til at give mange penge for sådanne sjældenheder, det ville jeg nu ikke gide, selvom jeg kan lide Parker Jotter, og nu har den i fem gode farver inklusiv min stiftblyant, og selvom jeg i høj grad kan lide smukke farver, er jeg ikke besat af modellen og tilfreds med en samling på fem stk. Men jeg håber da virkelig ikke, at der engang bliver tale om, at ingen elever som mange af mine klassekammerater og jeg selv dengang i folkeskolen havde Jotter med i penalhuset og brugte dem flittigt.. Det er virkelig slemt, og barbarisk, hvis håndskriften uddør! Verden har nok af problemer i forvejen!


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Til IQ-test psykotisk og fuld

Biler

Min mor ramt af demens